Под "Дуална образователна система" се разбира професионално обучение, което се осъщестява паралелно на две места - в професионалното училище и предприятието. Системата на дуалното образование е разпространена в Германия, Австрия и Швейцария.
Причината поради, която се въвежда тази нова стъпка е свързана именно с кариерното развитие на учениците. Още от завършването на средното си образование те могат да имат практическият опит и шанс да се реализират точно в тази сфера, която им харесва. Дуалното обучение по света обикновено продължава 3 - 3,5 години. Предприятието, в което се извършва професионалното обучение, е отговорно за изграждането на практически умения и реализацията на теоретичните познания в предприятието. Обучаваните посещават 1-2 дни в седмицата професионалното училище, а останалите 3-4 дни прекарват занятията си в предприятието. Алтернативно се прилага блоково обучение, при което учениците последователно се обучават 3 месеца в училище и 3 месеца в предприятието. Последната форма е много по-рядко прилагана.
Основните предимства на този тип образование, че то позволява натрупването на необходимия опит и стаж по-време на обучението си и по този начин младежите получават доход, докато се обучават, което ги задържа в образователната система по-дълго и ги предпазва от ранно напускане поради нужда от доходи. Освен това много голяма част от тях продължават да работят за същото предприятие и след като завършат, тъй като са изградили трудови навици, а работодателят ги познава и е инвестирал ресурс в тяхното обучение. Целта на дуалното обучение е да постави акцент върху практиката, а компаниите гарантират, че учащите ще получат качествена подготовка. В България вече се прилага такът тип обучение, което придобива голям успех.
Директорът на професионална гимназия по механоелектротехника "Н. Й. Вапцаров" в София Мардирос Зовикян разказа, че техните ученици практикуват във фирми това, което са научили в гимназията и реално добиват професионалния опит. Когато завършат част от тях остават на работа там. Производствените и учебните практики се провеждат на 100% във фирми от бранша. Много от децата по време на летните ваканции остават да работят по едни два месеца отново в тези фирми, допълни директорът."Огромен е недостигът на такъв тип специалисти. Ние се оказваме приемник на 10 гимназии с такава насоченост, които бяха закрити", каза още Зовикян и припомни, че дуалното образование не е ново за България. На същия принцип се е провеждало обучението в техникумите преди време.
Нели Стоянова, директор на професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии "Проф. Георги Павлов", обясни, че тяхната гимназия е включена в швейцарския проект с "Производство на мляко и млечни продукти".
"Имахме сериозни проблеми с тази специалност, защото много трудно намирахме партньори. Този бранш у нас се разработва предимно от частни мандри и е повече затворен семеен бизнес. Чрез проекта се свързахме с големи фирми, което отвориха врати за нашите ученици", каза Стоянова.
Петя Евтимова, ръководител на швейцарски проект за въвеждане на принципите на дуалното обучение в българската образователна система добави, че това е ново учебно съдържание, което се изработва по съвсем нов начин, базирано на конкретни работни ситуации.
Това училище е единствената паралелка от 15 ученици, които се обучават за технолози в млекопреработването, допълни Петя Евтимова, ръководител на швейцарски проект за въвеждане на принципите на дуалното обучение в българската образователна система.
Тя обясни, че при дуалното обучение учениците работят 2-3 дни от седмицата в съответна фирма срещу възнаграждение.
"Сключват се трудови договори, децата трябва да спазват трудовата дисциплина. Те добиват не само практическите умения, но се учат на трудови навици и да работят в колектив", допълни Евтимова.
Освен възнаграждение учениците от професионалната гимназия по хранително-вкусови технологии получават и допълнителна стипендия по швейцарския проект.